Kindred har meddelat att de kommer att fortsätta att blockera nederländska spelare tills de får en licens, vilket förväntas ske under andra kvartalet 2022.
Unibet-operatören meddelade först den 30 september – strax innan den nederländska reglerade onlinemarknaden öppnades – att man tillfälligt skulle hindra nederländska spelare från att använda sina webbplatser. Företaget sade då att detta var en tillfällig åtgärd eftersom det sökte juridisk vägledning och att det förväntade sig att denna vägledning skulle visa att det kan acceptera kunder från Nederländerna så länge det inte riktar sig till dem med reklam.
Företaget tillade då att det förväntade sig att åtgärden skulle kosta företaget 12 miljoner pund per månad i vinst före ränta, skatt, avskrivning och amortering (EBITDA) före eventuella åtgärder för att mildra effekterna.
Nu säger företaget dock att det kommer att blockera dessa kunder åtminstone fram till andra kvartalet 2022, vilket tyder på en total EBITDA-avvikelse på mer än 72 miljoner pund.
Operatören sade att den kommer att lämna in en licensansökan under detta kvartal, efter att redan ha vidtagit åtgärder för att ansöka.
”Kindred är förberedd för den nederländska licensprocessen enligt Remote Gambling Act och har arbetat med förberedelserna för en nederländsk licensansökan, inklusive ett framgångsrikt slutförande av den nödvändiga externa revisionen”, sade företaget.
Operatören var en av många som blockerade nederländska kunder när marknaden öppnades. LeoVegas, Betsson, Entain och Casumo gjorde detsamma.
Endast tio operatörer beviljades licenser i den första omgången av godkännanden, med Bet365, Tombola och Holland Casino bland dem som fick starta.